החמור היורק
המטייל באביב המאוחר ובקיץ, בצידי דרכים ובמעזבות ודאי נתקל, עקב דריכה בלתי זהירה על יריקת החמור, להתזה הגונה ומפתיעה. המדובר במנגנון הפצת הזרעים של מין זה. כאשר הפירות, הנראים כמו מלפפונים צהובים ומעוגלים, בשלים, די בנגיעה קלה בפרי והוא "מתפוצץ". כל תוכן הפרי ( הזרעים ונוזל מר להפליא בו הם שרויים) מותז בחוזקה למרחק של מטרים ספורים ממש כמו "יריקה הגונה".
מכאן שמו הלועזי של הצמח Ecballium elaterium הנובע משתי מלים יווניות.ekballin משמעו לפלוט החוצה ו - elatos שפירושו להתפרץ. פתגם ערבי משקף היטב התפרצות בלתי צפויה זו, כך ייאמר אודות אדם המתרתח על כל דבר של מה בכך: " מִתִ'ל פקּוס אֶל-חְמַאר " مثل فقوس الحمار(= כמו ירוקת החמור") . לאחרונה החליטה האקדמיה לשנות את השם "ירוקת החמור", באופן רשמי, ל"יריקת החמור" בנימוק שייחודו של הסוג אינו בירקותו אלא ביריקתו.
במשנה מוזכר צמח בשם "ירקות חמור" ככתוב: "וירקות חמור ודלעת יונית ואכלים טהורים" (אהלות פ"ח: מ"א). הרמב"ם מזהה את "ירקות החמור" עם "יריקת החמור" . עמנואל לעף , גדול חוקרי צמחי הארץ במקורות, מזהה צמח זה עם יריֹקת החמור (נעיר שבגרסאות שונות של המשנה מופיע גם "יְרַקוֹת החמור" וגם "יְרִיקָת החמור" ).
אין זה מפתיע שתופעה בלתי רגילה זו של הפצת הזרעים העניקה לצמח זה שמות רבים ומשונים. אופיו ה"מתיז" של הצמח בא לידי ביטוי בשלל שמות ציוריים. למשל, באנגלית, זכה יריקת החמור לשפע של שמות כמו : "המלפפון היורק" ((Squirting cucumber ; "המלפפון המתפוצץ" (Exploding cucumber ) ; "המלפפון הקופץ" ( ( Jumping cucumber ו"המלפפון המתיז" ((Spraying cucumber .
בערבית זכה הצמח למבחר השמות הבאים: "פאקוס החמור" ( פקּוּּּס אֶל-חְמַאר فقوس الحمار), פאקוס הוא "מלון הקתה" שהוא זן של המלון; "אבטיח החמור" (בַּטּיח' אֶלְ-חְמַאר, بطيخ الحمار); "כף החמור" (כַּף אֶל-חְמַאר - كف الحمار); "דדי החמור" ( בְּזָאזְ אֶלְְ-חמַאר – بزاز الحمار), כשם שדדי האתון שופעים חלב , כך גם יריקת החמור מתיז נוזל בדומה לחלב ; " קישוא החמור" ( קִתַ'א אֶל-חְמַאר – قثا الحمار), כבר הרמב'ם בספרו " ביאור שמות הרפואות" מכנה את הצמח בשם זה המופיע גם אצל אבן בייטאר ( ابن البيطار ; 1248-1197, רופא ספרדי ומחבר ספר אודות צמחי רפואה ומרשמים). "תפודי החמור" (בטטאת אל חמאר , بطاطة الحمار); "אשכי החמור"( בֵּייצ' אֶלְ-חְמַאר, بيض الحمار), לפי אמנון ידין (115: 1990 ) עצם היריקה זו פעולה זכרית מובהקת ומכאן נובע שם זה.
השם "מלפפון החמור" נדד לשפות רבות כמו: איטלקית ((Cocomero asinino ; צרפתית (Concombre des ânes) ; גרמנית Eselgurke)) וטורקית Ecek Hiary)) . עד היום, במלטה מכונה הצמח בשם בשמות הערביים " פַּקּוּס אֶלְ-חַמִיר " ו" בטיח אל חמאר " ובספרד "קיתה אל חמאר" . לאור העובדה שצמח זה הוא ים תיכוני ולאור ריבוי השמות בערבית הקשורים לחמור, יש להניח שהמדובר בהשפעה "חמורית" משפה זו.
אך מדוע נקשרו רובם דווקא בחמור? לפי פרופ' יהודה פליקס ( עולם הצומח המקראי עמ' 202): " צמח זה אינו נאכל אף ע"י החמור אך כנראה שהקדמונים דימו את התזת זרעיו – לרוק הניתז לפרקים מהחמור" . בכל מקרה החמור אינו יורק למרחק כמו הלמה הדרום אמריקאית. שני חוקרים שעסקו בהיסטוריה של הדלועיים באזורינו (Janik, 2008 Paris and ) משערים שכאשר נתקל החמור בפירות הבשלים ואוכלם הם גורמים לו לירוק את תוכנם וסביר שמראה זה היה מוכר לקדמונינו. מקובל שחמור ( למרות שהוא "חמור") אינו אוכל את יריקת החמור מרצונו הטוב. לפי המסופר בכפרים , דווקא נראה שהחמורים (וגם העזים) מכירים היטב את אופיו ומרירות של הצמח ונמנעים מלאוכלו, אם כי חוש הטעם ה"חמורי" וודאי שונה משלנו. צמח זה נחשב לא רק כמר ביותר אלא גם כצמח רעל וכצמח רפואה עתיק יומין. בספרות נרשמו לא מעט הרעלות ובצקות כתוצאה משימוש במיץ הצמח נגד נזלות וצהבת.
...ועדיין לא נפתרה השאלה מדוע מדובר דווקא בחמור ולא בבהמה אחרת.... בספרד נקראת יריקת החמור (מתוך שלל של לפחות שלושים וחמישה שמות שונים ומשונים בשפה זו) גם בשם ערבי " פּיסְ אֶלְ-כְּלַאבּ " שמשמעו "נפיחת הכלב". בשם זה קרויים בארץ גם מרוביון מצוי ( הקרוי גם חַשׁישְת אֶלְ-כְּלַאבּ =עשב הכלב), ירבוז מופשל וכף אווז ריחנית. ההסבר הוא שצמחים אלו גדלים בצדי דרכים לשם מתפנים הכלבים לעשות צרכיהם – הסבר המתאים גם ליריקת החמור.
מסתבר שאפשר להשתמש בחמורים וביריקת החמור גם לצרכים רפואיים. לפי סיפור מדיר חנא:" הייתה ילדה עם רגליים עקומות ואיש לא הצליח לרפא אותה. אמר שייח' אחד ' קחו חמור רעב וצמא ,האכילו אותו בירוקת החמור והביאו אלי את הילדה רכובה על החמור.' הגיעו הילדה והחמור אל השייח'. קשר הלה את רגליה העקומות של הילדה מתחת לבטן החמור והשקה אותו מים רבים. תפחה בטנו של החמור וכך יושרו רגליה של אותה ילדה" ( מפי מוריס צמח, 28.8.99)