הדפסה
שושן צחור

לרדת לשורש הסיפור: על הספר "שורשים, שושנים ומלכים"

דרור מלמד   27/06/2024

שמחתי לקבל לידי את ספרם החדש ושובה העין של פרופ' אמוץ דפני וסלח עקל ח'טיב, "שורשים, שושנים ומלכים: עיונים בפולקלור צמחי ארץ-ישראל",  הפורש בפני הקורא יריעה רחבה של מסורות, אגדות ושימושים עממיים המבוססים על מגוון רחב של צמחי הארץ.

הספר החדש הוא למעשה המשך ישיר לספרם הקודם של צמד המחברים, "צמחים, שדים ונפלאות: מפולקלור צמחי ארץ-ישראל". יחדיו אוגדים שני הספרים אוצר בלום של "שובל תרבותי" שנוצר לאורך התרבות האנושית בהשראת צמחים על מופעיהם השונים, צורת אבריהם, צבע פרחיהם וטעם פירותיהם.
 
הספר הוא תוספת מרתקת לספרות הבוטנית והפולקלורית של הארץ, בו משלבים המחברים ידע מעמיק על צמחי ארץ ישראל עם חקר המסורות והפולקלור הקשורים בהם ומסתמכים על מקורות רבים מיני ספור. המחברים מציגים תיאור מפורט של צמחים הגדלים בישראל, תוך שהם בוחנים את תפקידיהם במסורות הדתיות, סיפורי העם, המשלים והפתגמים של האזור, לצד השימושים הפרקטיים ברפואה העממית ובחיי היומיום.  הספר מאזכר יותר ממאה מיני צמחים, לעתים מרחיב על מקור שמותיהם בשפות השונות, לעתים מתמקד בתכולת החומרים הכימיים שהם מייצרים ולעתים מתאר את המורפולוגיה המאפיינת אותם. 
 
המחברים הצליחו ליצור חיבור ייחודי בין המדע לבין המסורות הקדומות, המאפשר לקורא להבין לעומק את המשמעות התרבותית וההיסטורית של הצמחים המתוארים. הפרקים המגוונים של הספר עוסקים, בין השאר, בצמחי בר המשמשים למאכל, לחקלאות, למיסטיקה, לנרקוטיקה, לרפואה ולציד, בעצים וצמחים קדושים, בשמות צמחים המאזכרים חיות ותופעות טבע ובצמחים המופיעים בסיפורי עם אקזוטיים, וכל זאת תוך שילוב תמונות ועיטורים מרהיבים, המעשירים את חווית הקריאה.
 
הספר הוא מסע דרך אגדות, כתובים ומסורות, הנמשכים מאז ימי קדם ועד ימינו, למן המיתולוגיה היוונית ועד לסיפורים מהדתות השונות. המחברים בוחנים את הפולקלור הקשור לצמחים במיתוסים יווניים ורומיים, בספרות ימי הביניים, במובאות מהתנ"ך ומהתלמוד, דרך מקורות נוצריים, מוסלמיים, דרוזיים ועוד.
 
בכשרון סיפורי ובלא מעט הומור מתארים המחברים כיצד הצמחים תופסים מקום מרכזי בתרבות ובמסורת של עמי האזור, ומשקפים את הדרכים שבהן המסורות השונות התפתחו והשפיעו זו על זו. כך למשל, בפרקים שונים משולבים תיאורים מהמשנה והתלמוד, לצד התייחסויות מהברית החדשה ומהקוראן ובתיבול אגדות בדואיות. פעמים רבות מתייחסים דפני וח'טיב לאופן שבו צמחים מופיעים במיתולוגיות ובכתבי הקודש וממחישים את החשיבות הרבה שניתנה להם בתרבויות העתיקות, מדגישים את הקשר העמוק בין הצמחים לסיפורים של האנשים שחיו בארץ לאורך ההיסטוריה, כשהם משלבים בין המחקר המדעי לשימור המסורות הפולקלוריות. 
 
מעבר לעיסוק הפולקלוריסטי, ישנה נקודת מבט מדעית חשובה, העוברת כחוט השני לאורך הספר. המחברים מתארים את המבנים המורפולוגיים, התכונות המיוחדות והפנולוגיה של הצמחים הנדונים, בנסיון להסביר את מקור המיתוס שנקשר בהם. חשוב הוא ההקשר המדעי לתופעות פולקלוריסטיות, בעיקר כאשר לצמח שימוש פרקטי, כמו במקרה של השימוש "דומה בדומה", לריפוי מחלות בעזרת צמחים שלהם איברים - שורשים ופירות - הדומים לאיבר החולה, או כמו הסיבות לשימוש בצמחים מסויימים לרפואה ולנרקוטיקה ואף לפשיעה והרג. נדון השימוש בצמחים בטקסים דתיים ובחיי היום-יום של תושבי האזור. בפרקים אחדים המחברים מציגים שיטות מסורתיות לשימוש בצמחים כמרכיב מרכזי בפעולות היום-יום והקשר שלהם למנהגים דתיים ופולקלוריים.
 
הספרים מהווים נכס חשוב למדריכי טבע ולמורים, היכולים לשלב את המידע שבין דפיהם בסיורים והדרכות ולהעשיר את חוויית המשתתפים עם סיפורים ואגדות הנקשרים לצמחים שהם פוגשים בשטח, או כחומר עזר העשוי לתבל שיעורי טבע וסביבה בהיבטים קלילים ומושכי אוזן.
 
בזכות הגישה הרב-תחומית והמחקר המדוקדק של המחברים בספרות ובשטח, הספר מעניק כלים להרחבת הידע והשימור של המסורות הפולקלוריות, המוסיפות עומק ומשמעות להבנת הקשר בין צמחי הארץ והתרבות המקומית. שני הספרים, "שורשים, שושנים ומלכים" ו"צמחים, שדים ונפלאות" מדגימים כיצד מחקר בין-תחומי עשוי לספק תובנות חדשות ומפתיעות ולתמצת מגוון רחב של מקורות לכדי סיפור אחוד. 
 
גינון חסכוני במים