הביטוי "זמרת הארץ"-אינו מתפרש כאן כפשוטו. הפשט הוא שזמרת הארץ היא משהו מפירות הארץ, מאסיף הארץ - חמשה מינים משובחים "המזמרים בשבחה של הארץ"...
ואילו ר' נחמן בעקבות רש"י מפרש את המילים-זמרת הארץ - כשירת העשבים.
"כִּי דַּע, כִּי כָל רוֹעֶה וְרוֹעֶה יֵשׁ לוֹ נִגּוּן מְיֻחָד לְפִי הָעֲשָׂבִים וּלְפִי הַמָּקוֹם שֶׁהוּא רוֹעֶה שָׁם, כִּי כָל בְּהֵמָה וּבְהֵמָה יֵשׁ לָהּ עֵשֶׂב מְיֻחָד, שֶׁהִיא צְרִיכָה לְאָכְלוֹ.
גַּם אֵינוֹ רוֹעֶה תָּמִיד בְּמָקוֹם אֶחָד. וּלְפִי הָעֲשָׂבִים וְהַמָּקוֹם שֶׁרוֹעֶה שָׁם, כֵּן יֵשׁ לוֹ נִגּוּן.
כִּי כָּל עֵשֶׂב ועֵשֶׂב יֵש לוֹ שִׁירה שֶׁאוֹמֵר, שֶׁזֶה בְּחִינַת פֶּרֶק שִׁירָה, וּמִשִּׁירַת הָעֲשָׂבִים נַעֲשֶׂה נִגּוּן שֶׁל הָרוֹעֶה.
:וְעַל-יְדֵי שֶׁהָרוֹעֶה יוֹדֵעַ הַנִּגּוּן, עַל-יְדֵי-זֶה הוּא נוֹתֵן כּחַ בְּהָעֲשָׂבִים, וַאֲזַי יֵשׁ לַבְּהֵמוֹת לֶאֱכל....
וְזֶה בְּחִינַת 'הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ', הַיְנוּ שֶׁהַנִּצָּנִים גְּדֵלִים בָּאָרֶץ עַל-יְדֵי הַזֶּמֶר וְהַנִּגּוּן הַשַּׁיָּךְ לָהֶם כַּנַּ"ל
גַּם הַנִּגּוּן הוּא טוֹבָה לְהָרוֹעֶה בְּעַצְמוֹ, כִּי מֵחֲמַת שֶׁהָרוֹעֶה הוּא תָּמִיד בֵּין בְּהֵמוֹת, הָיָה אֶפְשָׁר שֶׁיַּמְשִׁיכוּ וְיוֹרִידוּ אֶת הָרוֹעֶה מִבְּחִינַת רוּחַ הָאָדָם לְרוּחַ הַבַּהֲמִיּוּת,
עַ ד שֶׁיִּרְעֶה הָרוֹעֶה אֶת עַצְמוֹ ... וְעַל-יְדֵי הַנִּגּוּן נִצּוֹל מִזֶּה, כִּי הַנִּגּוּן הוּא הִתְבָּרְרוּת הָרוּחַ, ...כִּי זֶהוּ עִקָּר הַנִּגּוּן - לְלַקֵּט וּלְבָרֵר הָרוּחַ טוֹבָה, כַּמְבאָר בְּמָקוֹם אַחֵר. (ליקו"מ תניא, סג)
בהתבוננות יותר מעמיקה אנו מגלים כי בעצם מדובר כאן על ניגון של רועה
אבות האומה-אברהם,יצחק,יעקב ובניו,משה,דוד-היו רועים.
הרועה הוא סמל למנהיג. מיהו המנהיג עפ"י תורה זו?- המנהיג קודם כל הוא רגיש-ומכיר את עדרו.
העדר מורכב מיחידים-כל בהמה יש לה עשב ויש לה מקום.
הרועה הנאמן מכיר גם את העשב המיוחד וגם את המקום המיוחד
לכל אחד ממונהגיו. הוא יודע ממה הם ניזונים, ולשם הוא מוביל אותם.
המנהיג אינו קובע אג'נדה-הוא מקשיב
כוחו בהאזנה לשירת העשבים, ומי בכלל יכול לשמוע שירת עשבים?
איזו רגישות מצופה מהרועה הזה, איזו האזנה, איזה קשב
לשמוע את השירה המיוחדת לכל עשב
אבל בזה לא מסתיים תפקידו
מכל השירות הנפרדות הללו-הוא מלקט ניגון- שמדבר אל כולם
מצליח למצוא את החיבור בין השירות הנפרדות ע"י לקיטת הרוח הטובה מהן.
זו תפישת המנהיגות של ר' נחמן: להאזין לשירת העשבים וחלץ ממנה ניגון של רועה ומכוחו של הניגון-מתעצמים העשבים ומשמיעים את שירם וחוזר המעגל של ניגון, גדילה והתעצמות.
כתבה: שרה אליאש
ואם הזכרנו את שירת העשבים הקשיבו לניגון שינגן עם פתיחת הקישור הבא
http://www.wildflowers.co.il/israel-60/israel-celebrates-60.htm